DODATKI dla TRS2004
czyli mała, ale rosnąca, kolekcja polskich dodatków do Trainz Railroad Simulator 2004

Instalacja i stosowanie systemu wsparcia dla AI, w który wyposażono większość tutejszego taboru.

Aby w pełni skorzystać z nowych możliwości, które daje oskryptowanie gry przez Erniego Souchaka, należy wykonać kilka prostych czynności w Geodecie. W tym krótkim i ilustrowanym podręczniku zawarty zostanie zarówno sposób instalacji, jak i najważniejsze aspekty stosowanie tego systemu w grze. Przypominam, iż jest to system stworzony dla potrzeb dyspozytorskiej zabawy z Trainzem, więc może on powodować nieco utrudnień w sytuacji bawienia się w wirtualnego maszynistę.

Aby w pełni skorzystać z tego systemu, należy zainstalować: ES - Multikomendę, Polish Vehicles Library, PK center, oraz Regułę Opcji Początkowych (wszystko do pobrania z pobieralni - pliki dodatkowe).

INSTALACJA

Ad rem, więc ab ovo ;) - w sesji, w której będzie stosowany tabor z tej strony (na dzień pisania niniejszego poradnika - 7 grudnia 2006 r., dotyczy to wszystkich zamieszczonych tu wagonów towarowych oraz lokomotyw oprócz serii SM25 i SM48/TEM2) należy wejść do ustawień sesji.

Wchodzimy do edycji zasad, klikając tę ikonkę (patrz obrazek obok), po odkryciu górnego paska systemowego Geodety (najechać kursorem myszki).
Najpierw musimy usunąć podstawową regułę dostępną w grze - Opcje Początkowe. Ta reguła nie będzie nam potrzebna, gdyż na jej miejsce wprowadzimy zastępczą regułęErniego Souchaka.

Aby usunąć tę regułę, klikamy na nią, a następnie klikamy na klawisz "USUŃ". Proste.

Następnie musimy w miejsce usuniętej reguły dodać Regułę Opcji Początkowych. Klikamy "DODAJ" (1), następnie wybieramy z listy reguł "Regułę Opcji Początkowych" (2), "ptaszkiem" potwierdzamy wybór (3), a potem - dla pewności jej priorytetu w grze - strzałką kolejności przesuwamy ją na samą górę (4). Od tej chwili auranowska wbudowana reguła opcji początkowych została zastąpiona. Z wyglądu dostępnego w ustawieniach Geodety niczym się nie różni od standardowej reguły - jej dodatkowe możliwości są tylko wykorzystywane przez tabor. Pozostałe ustawienia są 100% identyczne do tych ze standardowej reguły.
Teraz, jeszcze będąc w ustawieniach sesji (zwróćcie uwagę, że już tkwi tu na górze nowa Reguła Opcji Początkowych), musimy uzupełnić listę poleceń maszynisty o Multikomendę. Tu uwaga - w zasadzie multikomenda nie jest całkowicie niezbędna do poprawnego działania taboru, niemniej każdy AI-maniak szybko się przekona, że jest to pomocne narzędzie, w szczególności gdy zarządzamy taborem z daleka.

Aby uaktywnić w sesji Multikomendę, klikamy w "Zasady poleceń maszynisty", a następnie "EDYCJA".

Po wejściu do tych ustawień, zaznaczamy "ptaszkiem" polecenie "ES - Multikomenda" (1). I to cała operacja, którą musimy w tym miejscu wykonać. Teraz tylko dwa kolejne zielone "ptaszki" potwierdzające zarówno aktualną listę poleceń (2), jak i listę reguł w grze (3) i już jesteśmy zainstalowani w sesji ;)

PRZEGLĄDY KONTROLNE

Dla urozmaicenia zabawy w trybie AI, wprowadzono "PK" (przegląd kontrolny), który jest z jednej strony licznikiem czasu aktywności lokomotywy (24 godzin jazdy), a z drugiej - wirtualnym "stanowiskiem", gdzie PK można wykonać. Uwaga - niewykonanie PK w czasie wskazywanym we właściwościach taboru absolutnie nie prowadzi do jego unieruchomienia czy zablokowania określonych funkcji. To użytkownik decyduje, czy doda więcej realizmu, wykonując PK.

Aby dodać stanowisko PK, należy w wybranym miejscu torów (może to być np. jedno ze stanowisk hali wachlarzowej) wstawić dodatek - "Stanowisko PK" (1-2), dostępny w zakładce "tory", podliście "przytorowe" (trackside).

Klikając na właściwości (3) tego dodatku, można ustawić (4-5) czas trwania PK - pamiętajmy, że w trakcie trwania PK, lokomotywa NIE będzie dostępna w grze. W tym samym czasie jej licznik czasu pozostałego do wykonania następnego PK zostanie zresetowany do 24 godzin.

Uwaga! Liczenie godzin czystej jazdy odbywa się równo co godzinę. Można więc "oszukać" ten system, wyłączając lokomotywę przed pełną godziną na pare minut i włączając ją po jej upłynięciu. Naturalnie, u podstaw leży jednak pytanie, po co się tak bawić, jeżeli chcemy wprowadzić więcej realizmu i stosować przeglądy kontrolne lokomotyw, w ten sposób nieco komplikując (ale o to chodzi!) gospodarkę taborem na naszej mapie ;)


STOSOWANIE SYSTEMU

Stosowanie zostało nieco uproszczone, względem poprzedniego rozwiązania. Obecnie, można większość kluczowych funkcji multikomendy używać poprzez wejście we właściwości pojazdu.

Po ukazaniu właściwości, dowiadujemy się o:

  • aktualnej masie pociągu (uwaga - wartość prawdziwa, ze wszystkimi lokomotywami czynnymi i nieczynnymi w składzie; wartość podawana po kliknięciu na którykolwiek wagon jako "masa pociągu" jest zafałszowana o brak lokomotyw nieczynnych (wyłączonych) oraz brak masy lokomotyw czynnych);
  • priorytecie wraz z możliwościa jego zmiany (standardowe);
  • stanu lokomotywy (włączenie/ wyłączenie - wraz z możliwością zmiany);
  • stanu każdego pantografu (podniesienie / opuszczenie) wraz z możliwością zmiany;
  • czasu pozostałego do wykonania najbliższego PK (przeglądu kontrolnego) w godzinach.

Odpowiednio klikając w ustawienia, możemy włączyć/ wyłączyć lokomotywę, bądź zmienić konfigurację pantografów. Uwaga - podobnie, jak w poprzednim rozwiązaniu, pantografy automatycznie zamieniają kolejność w razie zmiany kierunku jazdy (czyli tylny jest po zmianie uważany jako przedni).

Alternatywnie do zmiany właściwości lokomotywy, używać można Multikomendy. Po jej prawidłowej instalacji, powinna być widoczna w liście poleceń maszynisty (lista się pojawia po kliknięciu innym od podstawowego przyciskiem myszy, w czasie, gdy kursor znajduje się nad pojazdem, a do pojazdu został przydzielony maszynista).

Do funkcji multikomendy należą:

  • włączanie / wyłączanie pojedynczej lokomotywy lub całego składu; jest to odrębne dla lokomotyw elektrycznych i lokomotyw spalinowych. Uwaga - lokomotywy dwusekcyjne należy włączać poleceniem "włącz skład", gdyż inaczej "odpalimy" jedynie pojedynczą sekcję;
  • zmiana stanu pantografów;
  • zmiana kierunku lokomotywy (bez konieczności ruszania, czy wchodzenia do "kabiny");
  • resetowanie kierunku. Tu ja jestem - przyznaję - lajkonik i nie do końca to "czaję". Na moje to chyba chodzi o to, by nadać "przód" pociągu w tym miejscu, gdzie znajduje się większa liczba lokomotyw czynnych - potrzebna funkcja w razie wydawania następnego polecenia "odłącz n-ty wagon w składzie";

Odpowiednio klikając w ustawienia, możemy włączyć/ wyłączyć lokomotywę, bądź zmienić konfigurację pantografów. Uwaga - podobnie, jak w poprzednim rozwiązaniu, pantografy automatycznie zamieniają kolejność w razie zmiany kierunku jazdy (czyli tylny jest po zmianie uważany jako przedni).

Aby wykonać PK, należy pojazdem, u którego czas pozostały do następnego PK jest mniejszy niż 19 godzin, na stanowisko PK i go tam zatrzymać. Pojazd zostanie zablokowany na czas określony w ustawieniach stanowiska PK. Uwaga - stanowisko PK jest widoczne (jako "strzałka") jedynie w Geodecie, więc należy stawiać je na tyle rozsądnie, by w nie "trafić" w grze.

\powrót do strony z listą informacji
powrót do strony głównej

(c) chester 2006. Wszelkie prawa zastrzeżone.